Forfatter
Tittel Massepsykologi og jeg-analyse ; En illusjons fremtid
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter I Massepsykologi og jeg-analyse (1921) bygger Sigmund Freud videre på den franske vitenskapsmannen Gustav Le Bons teori om hvordan individet forholder seg til en dominerende, men følelsesstyrt og intellektuelt svak massebevissthet. Freud introduserer også betydningen av en førerskikkelse som beveger massen gjennom illusjoner og fantasi. Hans beskrivelse av ensretting og tilpassing av individers følelser og tanker ble svært aktualisert med den ekstreme nasjonalismen som bredte seg ut i Europa på samme tid. Noen år senere kom boken En illusjons fremtid (1927) ut. Her behandles menneskenes forhold til religionen. Ifølge Freud opptrer religionen som et slags substitutt for en farsfigur, og et sted som kan holde avmaktsfølelsen og utryggheten på avstand. Freud beskriver også det hvordan religionens dogmatikk, til forskjell fra vitenskapen, gjør den uangripelig for kritikk, og dermed til et farlig selvbedrag. Omtalen er utarbeidet av BS.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002200pam 22002771 4500
*00197761
*008180131 a 0 00nob 2
*015 $a0526834$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-7990-400-7$binnbundet$cNkr 369.00
*0411 $hger
*08201$a150.195$zh$223/nor
*090 $c150.19$dF
*100 0$aFreud, Sigmund$d1856-1939$jøst.$0(NO-TrBIB)90051520
*24010$aMassenpsychologie und Ich-Analyse ; Die Zukunft einer Illusion
*24510$aMassepsykologi og jeg-analyse ; En illusjons fremtid$cSigmund Freud ; oversettelse ved Christian Heyerdahl
*260 $a[Oslo]$bVidarforlaget$c2022
*300 $a193 sider
*520 $aI Massepsykologi og jeg-analyse (1921) bygger Sigmund Freud videre på den franske vitenskapsmannen Gustav Le Bons teori om hvordan individet forholder seg til en dominerende, men følelsesstyrt og intellektuelt svak massebevissthet. Freud introduserer også betydningen av en førerskikkelse som beveger massen gjennom illusjoner og fantasi. Hans beskrivelse av ensretting og tilpassing av individers følelser og tanker ble svært aktualisert med den ekstreme nasjonalismen som bredte seg ut i Europa på samme tid. Noen år senere kom boken En illusjons fremtid (1927) ut. Her behandles menneskenes forhold til religionen. Ifølge Freud opptrer religionen som et slags substitutt for en farsfigur, og et sted som kan holde avmaktsfølelsen og utryggheten på avstand. Freud beskriver også det hvordan religionens dogmatikk, til forskjell fra vitenskapen, gjør den uangripelig for kritikk, og dermed til et farlig selvbedrag. Omtalen er utarbeidet av BS.
*532 $aKulturfond
*650 1$aPsykoanalyse$0psykologi$1150.195$2bibbi$41122502$9nor
*650 2$aReligionspsykologi$1200.19$2bibbi$41120519$9nor
*700 0$aHeyerdahl, Christian$d1963-$eovers.$jn.$0(NO-TrBIB)8002832
*85641$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4c6e8a22-57ab-4068-a424-ac86ab93e3b7/cover/original.jpg$3Omslagsbilde
*85641$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4c6e8a22-57ab-4068-a424-ac86ab93e3b7/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
*996 $uhttps://bibbi.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6475&db=bibbi&ID=656017&SU=6475$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening